Okuma-yazma, ister çocukluk, isterse
yetişkin yaşta öğrenilsin, kişi yazılı bir metin gördüğü anda, beyinin farklı
bölgelerinde şiddetli reaksiyonlar oluşuyor.
63 kişilik Portekizli ve Brezilyalı
gönüllü den oluşan bir denek grubu ile yapılan bir araştırmada deneklere bilgisayar ekranında hem yazılı hem sözlü olarak ev,
yüz, ve çeşitli cisimlerden oluşan objeler gösteriliyor ve bu esnada fMRT ile
beyin tomografisi çekiliyor (Functional
magnetic resonance imaging).
Test için;
- 10 kişi okuma yazma bilmeyenlerden,
- 22 kişi okuma yazmayı yetişkin yaşta öğrenenlerden,
- 31 kişi de okuma yazmayı çocuk yaşta öğrenenlerden oluşan bir grup oluşturuluyor.
fMRT sonuçları
Farklı gruplardaki katılımcıların beynin
farklı
bölgeleri, farklı siddette reaksiyon verdi.
- Okuma yazma bilen gruba yazılı bir kelime gösterildiğinde beyinin sol Temporal Lobunu aktif hale geçiyor. Bu bölge, aynı kelimeyi sözlü olarak duyduğu zamanda da aktif hale geçiyor. Yani, okuma yazma bilen kişiye gösterilen yazılı kelime beyinde sanki konuşuluyormuş gibi algılanıyor.
- Okuma yazma bilmeyen gruba yazılı bir kelime gösterildiğinde, beynin sadece görselliğin algılandığı bölgelerde düşük yoğunlukta aktivite görülüyor.
Okuma ister çocuk
yaşta, ister yetişkin yaşta öğrenilsin beyinde olumlu degişme oluyor.
- Okuma, görsel kortex’in(visuel Cortex) kapasitesini artırıyor. Burası görerek aldığımız bilgilerin beynin arka kısmında işlendiği bölgedir. Beyin burada gördüğü kelimeleri görsel hale getirerek akıcı bir şekilde okunmasını sağlıyor.
- Okuma, beyinde kelimelerin algılanıp işlendiği bölgede de iyileşmeye sebep oluyor.(occipital temporal Cortex). Burası beyinin arka kısmında kelimelerin deşifre edildilerek görsel hale getirildiği bölge. Bu bölge beynin sol yarısını aktif hale getirerek konuşma kalitesinin yükselmesine sebep oluyor.
Mehmet Saltürk
++++++++++++++++++++++++
Dipl. Biologe Mehmet Saltürk
Institute for Genetics
University of Cologne
++++++++++++++++++++++++
Dipl. Biologe Mehmet Saltürk
Institute for Genetics
University of Cologne
++++++++++++++++++++++++
11 November 2010 Science 3 December 2010: Vol. 330 no. 6009 pp. 1359-1364 DOI: 10.1126/science.1194140
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder