4 Ara 2010

Okuma beyin aktivitesini artırıyor



Okuma-yazma, ister çocukluk, isterse yetişkin yaşta öğrenilsin, kişi yazılı bir metin gördüğü anda, beyinin farklı bölgelerinde şiddetli  reaksiyonlar oluşuyor.
63 kişilik Portekizli ve Brezilyalı gönüllü den oluşan bir denek grubu ile yapılan bir araştırmada deneklere bilgisayar ekranında hem yazılı hem sözlü olarak ev, yüz, ve çeşitli cisimlerden oluşan objeler gösteriliyor ve bu esnada fMRT ile beyin tomografisi çekiliyor (Functional magnetic resonance imaging).
Test için;
  • 10 kişi okuma yazma bilmeyenlerden,
  • 22 kişi okuma yazmayı yetişkin yaşta öğrenenlerden,
  • 31 kişi de okuma yazmayı çocuk yaşta öğrenenlerden oluşan bir grup oluşturuluyor.

 
fMRT sonuçları

Farklı gruplardaki katılımcıların beynin farklı bölgeleri, farklı siddette reaksiyon verdi.
  • Okuma yazma bilen gruba yazılı bir kelime gösterildiğinde beyinin sol Temporal Lobunu aktif hale geçiyor. Bu bölge, aynı kelimeyi sözlü olarak duyduğu zamanda da aktif hale geçiyor. Yani, okuma yazma bilen kişiye gösterilen yazılı kelime beyinde sanki konuşuluyormuş gibi algılanıyor.
  • Okuma yazma bilmeyen gruba yazılı bir kelime gösterildiğinde, beynin sadece görselliğin algılandığı bölgelerde düşük yoğunlukta aktivite görülüyor.

Okuma ister çocuk yaşta, ister yetişkin yaşta öğrenilsin beyinde olumlu degişme oluyor.
  • Okuma, görsel kortex’in(visuel Cortex) kapasitesini artırıyor. Burası görerek aldığımız bilgilerin beynin arka kısmında işlendiği bölgedir. Beyin burada gördüğü kelimeleri görsel hale getirerek akıcı bir şekilde okunmasını sağlıyor.
  • Okuma, beyinde kelimelerin algılanıp işlendiği bölgede de iyileşmeye sebep oluyor.(occipital temporal Cortex). Burası beyinin arka kısmında kelimelerin deşifre edildilerek görsel hale getirildiği bölge. Bu bölge beynin sol yarısını aktif hale getirerek konuşma kalitesinin yükselmesine sebep oluyor.


 Mehmet Saltürk
      ++++++++++++++++++++++++
      Dipl. Biologe Mehmet Saltürk
      Institute for Genetics
      University of Cologne
      ++++++++++++++++++++++++

      11 November 2010 Science 3 December 2010:  Vol. 330 no. 6009 pp. 1359-1364  DOI: 10.1126/science.1194140 


      How Learning to Read Changes the Cortical Networks for Vision and Language

      1. Stanislas Dehaene1,2,3,4,*,Felipe Pegado1,2,3, Lucia W. Braga5, Paulo Ventura6, Gilberto Nunes Filho5, Antoinette Jobert1,2,3, Ghislaine Dehaene-Lambertz1,2,3,Régine Kolinsky7,8, José Morais7 and Laurent Cohen9,10,11

      Hiç yorum yok:

      Yorum Gönder

      Alzheimerın ilk belirtileri gözlerde başlıyor

      Demans hastalığı(bunama), Tau ve Beta-Amiloid adında iki proteinin beyinde birikmesi ile ortaya çıkar. Hastalıkla birlikte beyinde hücre öl...